Propozycje zajęć podczas pandemii
Ze względu na sytuację w kraju związaną z SARS-COV-2. Młodzieżowy Dom Kultury w Świdnicy będzie zamknięty do 25 marca 2020 r. Jednakże nie znaczy to, że nie prowadzimy zajęć z naszymi uczestnikami zajęć stałych, tylko zmieniamy jej formę. Prowadzimy zajęcia w formie elektronicznej, kontaktujemy się poprzez podstronę danej pracowni oraz poprzez e-mail, facebooka i inne platformy społecznościowe. Dlatego zachęcamy naszych uczestników do samodzielnej pracy w domu przy kontakcie z nauczycielem. Zajęcia będą dokumentowane pod linkiem www.mdk.swidnica.pl/zajecia. Poniżej przedstawieni są nasi nauczyciele z planami do 25 marca b.r.
p.Joanna Chojnowska – pracownia teatralna:
Grupa „Cedeen” :
- przypominanie i zachęcanie do przestrzegania aktualnie obowiązujących przepisów i zasad związanych z okresem kwarantanny (koronawirus)
- przeprowadzanie rozmów z uczestnikami na powyższy temat
- zachęcenie uczestników do wzięcia udziału w XVII Ogólnopolskim Zjeździe Szkół noszących imię Józefa Piłsudskiego i Szkół identyfikujących się z Jego Ideą w ramach obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości 2018-2022 (20 maja 2020 r-Dom im. Józefa Piłsudskiego-Oleandry)
- przesłanie i zapoznanie grupy z Regulaminem Konkursu wiedzy związanej z Osobą Józefa Piłsudskiego
- przybliżenie tematu dla szkół ponadpodstawowych: „Idea legionowa Józefa Piłsudskiego wczoraj i dziś”, poprzez przesłanie przykładowych linków.
- prowadzenie na bieżąco rozmów z grupą na temat realizowanego scenariusza” Głodomory”
Grupa ” Pauza”
- przypominanie i zachęcanie do przestrzegania aktualnie obowiązujących przepisów i zasad związanych z okresem kwarantanny (koronawirus)
- przeprowadzanie rozmów z uczestnikami na powyższy temat
- zachęcanie uczestników do czytania książek, i grania w gry towarzyskie z rodzinami
- przygotowanie przez uczestników utworów poetyckich do Konkursu ” Wierszykarnia”
- motywowanie do uczenia się na pamięć zadanych wcześniej wierszy
„Grupa ze spalonego teatru”
- uczestnicy otrzymali od nauczyciela teksty wierszy na konkurs recytatorski ” Wierszykarnia”, „Zebra”, ” Zaraz”, ” Wodne pytania”, Żółw i Żuraw”, ” Zazdrosny Michałek”, ” Jajko „, ” Jak to dobrze być chłopakiem”, ” Pokój strachów”, ” Kłopoty złotej rybki”, ” Gniew Tomka”
- -nawiązanie kontaktu telefonicznego z rodzicami i zachęcanie ich do pracy z dziećmi nad interpretacją tekstów i nauką tekstów na pamięć.
p. Wioletta Ziobrowska – pracownia teatralna
JESTEŚ W DOMU! Ale możesz przygotować się do następujących wydarzeń. Proponuje zainteresować się następującymi tematami:
● Utrwaleniem otrzymanych na zajęciach tekstów poezji dziecięcej i młodzieżowej, jako przygotowanie do Konkursu Recytatorskiego „Wierszykarnia” /wszyscy uczestnicy otrzymali teksty od nauczyciela, które były przećwiczone jeszcze na zajęciach/
- nawiązanie kontaktu z rodzicami /sms, telefonicznego/, celem motywowania ich do pracy z dziećmi-ćwiczenie otrzymanych tekstów na konkurs recytatorski
● Poszukiwaniem materiałów historycznych- dla uczniów zainteresowanych wzięciem udziału w Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy związanej z Osobą Józefa Piłsudskiego- Krakow Oleandry
Kilka informacji o konkursie:
– uczestnicy przygotowują samodzielnie następujące tematy /pisemnie/”
szkoła podstawowa:”Uzasadnij, dlaczego lord Edgar d`Abernon uznał Bitwę Warszawską 1920r. za 18. decydującą bitwę w dziejach świata?”
szkoła ponadpostawowa: „Idea legionowa Józefa Piłsudskiego wczoraj, dziś i jutro”
– termin nadsyłania prac do 15 kwietnia 2020r.
– wysyłanie e-mailem regulaminu oraz propozycji literatury do samodzielnego napisania pracy
● Zachęcanie do poszukiwanie tekstów o tematyce Jana Pawła II- udział w jubileuszowym Konkursie Recytatorskim Poezji i Prozy jana Pawła II „Arka”. Konsultacja e-mailowa dotycząca wyboru tekstu - zachęcanie do kontynuacji przygotowania rekwizytów do spektaklu „Myszki przy kawce, czyli horror w kawiarni” /zbieramy opakowania po różnych produktach dla „kotów”/
- zachęcanie do przygotowania opracowania z okazji 15-lecia Dni Papieskich- przesyłanie własnych tekstów pod kątem ukierunkowanych pytań nauczyciela
p. Agnieszka Banach – pracownia muzyczna:
- Koło „Klawiatura”
- Realizacja przykładowych ćwiczeń doskonalących znajomość zapisu nutowego do samodzielnej pracy w domu
- Nauka linii melodycznej wcześniej wybranych przez nauczyciela utworów – Utrwalenie zasad samodzielnej pracy nad nowym utworem
- Zespół Piosenki i Ruchu „Timki”
- Nauka i utrwalanie piosenek poznanych na zajęciach
- Realizacja zabaw i tańców integracyjnych poznanych na zajęciach
- Studio Piosenki dla Dzieci i Młodzieży
- Nauka i utrwalanie piosenek poznanych na zajęciach – przygotowanie grupy do konkursu „Przebój z jajem” oraz wspólnego projektu pracowni pt. „Jak w kinie”, opartego na piosenkach i utworach z popularnych filmów.
- Samodzielne wyszukiwanie piosenek do solowego śpiewania – nauczyciel podaje przykładowe strony internetowe z ciekawymi piosenkami- np. „Wygraj sukces”
- Nauka nowych piosenek – nauczyciel proponuje szczególnie aktywnym uczniom nowy repertuar do samodzielnego zapoznania sie z nim w domu – w celu przygotowania ich do solowych i zespołowych prezentacji na imprezach organizowanych przez MDK w ramach Dni św. Jana Pawła II – Jan Paweł II “Pamięć i Obecność” .
- Zespół Muzyki dawnej „Totus Musicus”
4.1 grupa początkująca – zespół fletowy
- Realizacja przykładowych ćwiczeń doskonalących znajomość zapisu nutowego do samodzielnej pracy w domu –
- Nauka linii melodycznej nowych utworów
4.2 grupa koncertowa – „Totus Musicus”
- Nauka nowych utworów i partytury utworów średniowiecznych (tańce, pieśni)
- Wykonanie projektu własnego stroju w stylu dawnym w oparciu o źródła (np. strony internetowe, podręczniki )
p. Marcin Korzekwa – pracownia szachowa:
16.03 – Wprowadzenie uczestników zajęć i ich rodziców do pracy online. Zapoznanie z portalem Lichess.
17.03 – Końcówki pionkowe – pionek przeciw królowi, reguła kwadratu – powtórzenie (szczególnie dla gr. I i III)
17.03 – Historia szachów – wprowadzenie (szczególnie dla gr. V)
18.03 – Klamra (szpila) i jej znaczenie w zdobywaniu bierek przeciwnika (szczególnie gr. VII i IX)
19.03 – Końcówki pionkowe – pionek i król przeciw królowi, pola kluczowe – powtórzenie (szczególnie dla gr. I i III)
19.03 – Historia szachów – mistrzowie pierwszej połowy XIX wieku (szczególnie dla gr. V)
20.03 – Trening wykorzystania klamry w zdobywaniu bierek (szczególnie dla gr. VII i IX)
23.03 – Końcówki pionkowe – pionek przeciw pionkowi (szczególnie dla gr. I i III)
23.03 – Rentgen i jego znaczenie w zdobywaniu bierek (szczególnie dla gr. VII i IX)
24.03 – Historia szachów – Howard Staunton – pierwszy nieoficjalny mistrz świata
25.03 – Końcówki z hetmanem przeciwko pionkowi (szczególnie dla gr. I i III)
25.03 – Trening wykorzystania rentgena w ataku na bierki (szczególnie dla gr. VII i IX)
Ponadto:
– codzienna organizacja turniejów na portalu Lichess o godz. 17:00
– codzienna relacja z Turnieju Kandydatów, Jekaterynburg, 16.03-04.04
p.Wojciech Kowalczuk – pracownia szachowa
16.03
- DEBIUTY ZAMKNIĘTE
OBRONA SŁOWIAŃSKA (1. d4 d5 2. c4 c6) – Gr. Mistrzowska, Gr. VIII
- Maty w 1 i w 2 posunięciach – zadania – Gr. II, Gr. IV i Gr. VI
17.03
- Zdobycie przewagi materialnej – zadania (wszystkie grupy)
18.03
- Opozycja – przykłady i zadania Gr. II, Gr. IV i Gr. VI
- końcówki wieżowe z kilkoma pionkami przykłady i zadania – Gr. Mistrzowska i Gr. VIII
19.03
- Zdobycie przewagi materialnej – zadania (wszystkie grupy)
20.03
- Analiza rozegranych partii (poniedziałek – czwartek) przez uczestników w ramach turniejów na portalu lichess.org – wszystkie grupy
23.03
- Remis pozycyjny – przykłady i zadania – Gr. Mistrzowska i Gr. VIII
- Końcówki – Król i dwa pionki przeciwko królowi – Gr. II, Gr. IV i Gr. VI
24.03
- Zdobycie przewagi materialnej – zadania (wszystkie grupy)
25.03
- Analiza rozegranych partii (piatek – środa) przez uczestników w ramach turniejów na portalu lichess.org – wszystkie grupy
p.Joanna Walerowicz – pracownia „AGRAFKA”
Tematy proponowane dla uczestników zajęć pracowni AGRAFKA, na czas kwarantanny, będą dotyczyły kreatywnej pracy z materiałami dostępnymi w domu. Tematy powinny zainteresować zarówno pięciolatka, ale również skłonić rodziców i dziadków do wspólnej zabawy plastycznej.
- Modelowanie z masy solnej – ozdoby świąteczne z motywami wiosennymi
- Kartka świąteczna – upcycling (nie wysyłaj, prześlij zdjęcie do najbliższych)
- Nauka pakowania prezentów
- Bransoletki z kolorowych sznurówek
- „Ciapologia” – wykonanie ekopisanki przy użyciu masy papierowej i balona
- Ozdoby świąteczne z wikliny papierowej.
- „Mydełka pachnidełka” – wykonanie w domu mydełka o dowolnym kształcie.
- Miniaturowe obrazki na kartce 8 x 8 cm „Co w trawie piszczy”.
- Szycie maseczek.
- Szycie maskotki ze starych ubrań.
- Szydełkowanie podstawy trening dla tych, którzy już zapoznali się z tą techniką.
p.Zbigniew Brożbar – pracownia robotyki
- live stream, prowadzenie zajęć online w formie transmisji video i audio z mojego warsztatu dla grup starszych temat przewodni: lutowanie i prezentacja podstawowych błędów jakie uczestnicy popełnili na przykładzie ich projektów
- live stream dla grup młodszych dot. symulatora elektroniki, powtórzenie wiadomości oraz ciekawe eksperymenty jakie będą mogli wykonać w domu na swoich komputerach
p. Arkadiusz Walerowicz – pracownia modelarska
– Udział uczestników w wirtualnym konkursie modelarskim : Zostaję w domu-sklejam model.”
https://www.facebook.com/events/191256828968885/
– Prezentacja nowinek modelarskich
– Prezentacja filmów i poradników modelarskich- jak budują modele mistrzowie
– Prezentacje działań i efektów pracy w swoich domowych modelarni
– Zawody- (challange) między uczestnikami zajęć a Arkiem Skwarkiem. Głosowania na najlepsze wykonanie modelu z nagrodami.
p. Elżbieta Tarnowska – pracownia plastyczna
Propozycja zajęć plastycznych w domu
p. Zbigniew Curyl – pracownia turystyczna
W okresie zawieszenia zajęć w MDK ogłaszam Wielki Konkurs o nagrodę Złośliwego Koronawirusa. WYśmienita okazja aby błysnąć wiedzą i „bezboleśnie
przygotować się do Eliminacji Powiatowych OMTTK.
Suma zdobytych punktów wyłoni zwycięzcę. Zwrotne odpowiedzi proszę kierować na e-mail z.curyl@mdk.swidnica.pl. Każda zwrotna poczta to jeden punkt
1. Rozwiązujemy testy krajoznawcze, które otrzymacie pocztą elektroniczną.
2. Rozwiązujemy quizy z powiatu świdnickiego i ościennych,
3. Rozwiązujemy „zgaduj – zgadule” fotograficzne z atrakcji turystycznych,
Ponadto oglądamy sobie programy krajoznawcze. Linki do wyszukiwarek prześlę poczta elektroniczna.
p. Dariusz Jaros – pracownia muzyczna
- Bogactwo muzyki polskiej – quiz o wielkich polskich kompozytorach ( F. Chopin, St. Moniuszko, I. Paderewski)
- Bogactwo muzyki światowej – quiz o wielkich twórcach muzyki światowej ( J.S.Bach, W. A. Mozart, L. van Beethoven )
- „Nasz MDK ma już prawie 70 lat – co o nim wiem? – poznajemy bogatą historię naszej placówki
- Pytania dla grup umieszczam na pod stronie pracowni muzycznej MDK Świdnica
- Uczestnik korzystając z zasobów internetowych odpowiada na pytania i poznaje życie i twórczość kompozytorów, oraz historię naszej placówki
- Forma odpowiedzi – prawda /fałsz
- Stwórz słowa do piosenki „W moim domu wszystko gra” – napisz piosenkę jak rozwijasz swoje pasje nie tylko muzyczne nie wychodząc z domu.
- Stwórz piosenkę o Młodzieżowym Domu Kultury który niebawem będzie obchodził 70 lecie – hasło przewodnie „Mój stary dom jest wiecznie młody”
- Uczestnicy młodsi piszą słowa piosenki do podanej melodii która otrzymają droga mailową lub SMS ową
- Uczestnicy starsi Studio Piosenki La Chanson gr 1, EMDEK Band – tworzą sami zarówno muzykę jak i tekst .
- Nagrania robocze pomysłów piosenek przesyłają droga mailowa do opiekuna zajęć Dariusza Jarosa w celu weryfikacji uwag i pracy nad efektem końcowym utworu.
- Najlepsze pomysły zostaną uwiecznione w formie profesjonalnego nagrania w Studio Nagrań MDK Świdnica po zakończeniu kwarantanny.
- Co wiem o tym utworze
- Na pod stronie pracowni muzycznej pojawią się linki do utworów wraz z pytaniami – ciekawostkami odnośnie ich twórców i samych utworów
- Zadaniem uczestnika jest wysłuchać utwór i korzystając z zasobów internetowych odpowiedzieć na pytania
- Wykonać całość bądź fragment wokalnie z wersją karaoke
- Nagranie przesyłamy do opiekuna grupy
- Zwycięzca z największą ilością dobrych odpowiedzi w nagrodę otrzymuje sesję nagraniowa w Studio Nagrań MDK Świdnica po zakończeniu kwarantanny.
- Poznajemy program Reaper do tworzenia muzyki, na którym tworzymy i zapisujemy własne pomysły muzyczne nie wychodząc z domu .
- Linki do samouczków programu reaper
„Autoportret” – portret własny artysty.
„Frotaż” – poznaj nową technikę.
„Muzeum” – muzea narodowe w Polsce.
„Wiosna” – wiosenne kwiaty, kompozycja malarska.
„Kolaż”- poznaj nową technikę.
„Artysta” – ciekawostki z życia.
„Logo 70-lecia MDK” – projekt.