

KOŁA PLASTYCZNE – ELŻBIETA TARNOWSKA
Program, który realizuję w pracowni plastycznej nosi nazwę „W przemierzaniu przez własną twórczość”. Przygotowany został w oparciu o wybrane cele i treści kształcenia określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r, w sprawie podstawy programowej I etapu edukacyjnego klasy I-III edukacji wczesnoszkolnej oraz podstawy programowej II etapu edukacyjnego przedmiotu plastyka klasy IV-VIII. W programie uwzględniłam potrzeby dziecka w różnym wieku, jego możliwości manualne oraz własne doświadczenie pedagogiczne. Analizowałam różne formy i metody wprowadzania tematów, realizacji zagadnień, stosowania różnych technik odpowiednich do wieku.
Poszerzyłam wiedzę z zakresu sztuki i pedagogiki, w tym terapii przez plastykę oraz przez ceramikę. Oparłam się na aktualnych zaleceniach MEN, dotyczących kształtowania wśród dzieci szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego Dziedzictwa Kulturowego.
Program dla klas I-III (Techniki różne gr. 2 i 3), zgodnie z zaleceniami MEN, opiera się wyłącznie na doświadczeniu bezpośrednim, z możliwością eksperymentowania. Bazuje na systematyczności, stopniowaniu trudności. Angażuje całą osobowość dziecka poprzez wielokierunkowość i różnorodność dyscyplin plastycznych. W programie każdej grupy realizuję zagadnienia z ceramiki, jako formę działań twórczych w obrębie sztuki przestrzennej. Zakres wykonywanych czynności oraz trudności techniczne dostosowane są do indywidualnych możliwości dziecka przez co praca daje poczucie spokoju i rozwoju. Starannie dobrane są zagadnienia i treści, zgodne z rzeczywistymi potrzebami i oczekiwaniami dziecka. Tematyka rozgranicza realizm od fantazji, pomaga dostrzegać różnice. W programie realizowane są zadania z dziedziny arteterapii, rozumianej jako rozbudzanie tendencji twórczych dziecka, gdzie sztuka miesza się z zabawą.
Głównym celem programu klas IV-VIII (Ceramika z elementami garncarstwa, Malarstwo, Techniki różne gr.1, Małe formy dekoracyjne), zgodnie z zaleceniami MEN, jest rozwijanie wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia abstrakcyjnego. Dbam o rozwój indywidualnego, twórczego spojrzenia poprzez prezentowanie wybranych dzieł sztuki na podstawie wielkiej historii sztuki. Zagadnienia malarskie wprowadzałam na podstawie dzieł przykładowych artystów. Liczne zajęcia przeprowadzam w plenerze docierając do zabytkowych miejsc w Świdnicy. Rozwijam w dzieciach poczucie piękna poprzez wskazywanie znaczenia estetyki w życiu codziennym oraz roli sztuki w kształtowaniu otoczenia człowieka. Dbam przy tym o prawidłowy warsztat pracy z bogatym zastosowaniem środków wyrazu plastycznego. Propozycje programowe jakie kieruję do uczestników są ciekawe jak na te czasy, stanowią wartościową ofertę wypełnienia wolnego czasu. W każdej grupie realizuję zagadnienia z ceramiki, jako formę działań twórczych w obrębie sztuki użytkowej. Najbardziej rozbudowana jest technologicznie w grupie „Ceramiki z elementami garncarstwa”, gdzie realizuję zajęcia z pracy na kole garncarskim. Uczestnicy potrafią wykonać przedmiot ceramiczny wykorzystując bogactwo technik, w tym stosując formy. Samodzielnie przygotowują szkliwa i wykonują angoby. Tematyka wszystkich zajęć dotyczy pojęć abstrakcyjnych, sztuka staje się wyłącznie dla sztuki. Program przewiduje rozszerzenie bogatej już oferty możliwości plastycznych w sposób ciągły i zmienny. Wprowadzam zagadnienia grafiki warsztatowej, filcowania, technik dekoracyjnych decoupage, technik malarskich na różnym podobraziu, batiku itp. Wszystkie grupy integruję poprzez liczne wyjazdy turystyczne.
PLAN ZAJĘĆ
Nazwa | Nauczyciel | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | Sobota |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Plastyczna | Elżbieta Tarnowska | Ceramika z elementami garncarstwa 16:00-19:10 | Malarstwo 16:00-18:25 | Techniki różne gr.I 16:00-18:25 | Techniki różne gr.II 15:45-19:00 | Małe formy dekoracyjne 16:00-19:10 | - |
GALERIA
AKTUALNOŚCI Z ZAJEĆ

W tym tygodniu zabawy plastyczne z arteterapii
według książki “Portrety i maski” w twórczym rozwoju i arteterapii Olgi Handford i Wiesława Karolaka Ukrzesłowienie Czerpanie inspiracji z tego co jest banalnym przejawem codzienności przebieg ćwiczenia część I Wybierzcie ze zgromadzonej kolekcji różnych krzeseł jedno (może ono być w waszym domu lub odnaleźć model w internecie), z którym z jakiegoś powodu się identyfikujecie. Naszkicujcie, narysujcie to krzesło. […]

W tym tygodniu zabawy plastyczne z arteterapii
według książki “Portrety i maski” w twórczym rozwoju i arteterapii Olgi Handford i Wiesława Karolaka Ni ptak, ni ryba, ni zwierzę, ni gad Żyjemy wśród zwierząt. Często nieświadomie upodabniamy się do nich. Działamy instynktownie, podszywając się pod nie. Zazdrościmy cech i umiejętności, którymi obdarzone są zwierzęta. Do jednych zwierzęcych cech czujemy sympatię, do innych niechęć. Te pozytywne na […]

W tym tygodniu zabawy plastyczne z arteterapii
według książki “Portrety i maski” w twórczym rozwoju i arteterapii Olgi Handford i Wiesława Karolaka Harmonijka Kontrasty… Noc i dzień. Chłodno, ciepło. Zima i lato. Dziecko i starzec. Kobieta, mężczyzna. Bogactwo, bieda. Białe i czarne. Jedność i wielość. Małe i duże. Gładkie, chropowate. Świat wypełniony kontrastami. Życie pełne kontrastów. Przebieg ćwiczenia Część I Codzienność […]

W tym tygodniu zabawy plastyczne z arteterapii
według książki “Portrety i maski” w twórczym rozwoju i arteterapii Olgi Handford i Wiesława Karolaka Dziś często żyjemy w pośpiechu, nie mamy czasu zatrzymać się i pomyśleć o sobie. Nie mamy czasu zastanawiać się skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy. Wiele osób ma problemy z własną tożsamością, a przez to nie realizują siebie. Dzisiejsze zadanie pozwoli wam zastanowić się […]

W tym tygodniu zabawy plastyczne z arteterapii
według książki “Portrety i maski” w twórczym rozwoju i arteterapii Olgi Handford i Wiesława Karolaka Żyjemy w czasach w których rządzi produkcja masowa. Nie zastanawiamy się nad przedmiotami codziennego użytku z których korzystamy. Mogą nas intrygować tylko wtedy, gdy są nowe, później stają się obojętne i tak już pozostaje aż do momentu, kiedy wyrzucamy je w śmietnik i kupujemy […]

Zrozumieć sztukę –instalacje Krzysztofa Oraczewskiego
Sztuka Krzysztofa Oraczewskiego opiera się na prostych intelektualnych pomysłach, a odrzuca emocjonalne do niej podejście. Co nie znaczy, że pozbywa się energii, ona zawsze jest u niego obecna. Na tym koncentruje się w swoich obrazach i instalacjach. Prezentuję Wam instalacje Biało –Czerwoną. Powstała ona jako wyraz żywego zainteresowania artysty najistotniejszymi problemami społecznymi Polaków. Kilkanaście obrazów w różnych formatach oraz […]

Pierwsza Wystawa Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży MDK w Świdnicy Online oraz na stronie https://www.facebook.com/elzbieta.tarnowska.773
Klaudia Chudy lat 9 Klaudia Chudy lat 9 Klaudia Chudy lat 9 Klaudia Chudy lat 9 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Natasza Pełka lat 11 Tatiana Krawczyk lat 13 Tatiana Krawczyk lat 13 Tatiana Krawczyk lat 13 Tatiana […]

Zrozumieć sztukę – action painting czyli malarstwo gestu Jacksona Pollocka
Link do filmu pokazującego jak malował Pollock https://pl.khanacademy.org/humanities/art-1010/post-war-american-art/abex/v/moma-painting-technique-pollock Czasami ludzie widzą obraz Jacksona Pollocka i myślą: „Mógłbym to zrobić!” Na początku wydaje im się trochę niechlujny. Cofnij się o kilka kroków dalej. Wydaje się, że istnieje jakiś plan. Pollock wynalazł nowy sposób malowania. Zamiast stać przed sztalugą, położył duże kawałki płótna na podłodze. I nie malował ich farbą, […]

Zrozumieć sztukę – POP – ART Andy’ego Warhola
Andy Warhol – Puszki z zupą firmy Campbell , Andy Warhol –Marilyn Monroe Andy Warhol codziennie jadł to samo na lunch: puszkę zupy pomidorowej. Powiedział: „Zwykłem codziennie jeść ten sam lunch, chyba przez dwadzieścia lat w kółko to samo”. Narysuj obrazek tego, co najczęściej jesz. Jak zaprezentujesz to jedzenie? Jeżeli nie chcesz malować jedzenia, to może coś innego w […]

Zrozumieć sztukę -Średniowiecze
Czy sztuka średniowieczna jest nudna? Poniżej prezentuję film, który może się spodobać zarówno młodszym jak i starszym oraz zaciekawić. Zapraszam do Muzeum Narodowego w Warszawie na bardzo interesujące spotkanie ze średniowieczem. https://www.youtube.com/watch?v=BTqT1oUHI1E&feature=emb_rel_pause Przewodnik muzeum, na podstawie rzeźb i obrazów opowiada o życiu dawnych ludzi. Jeżeli ciekawi cię jak oni spożywali posiłki, jak się ubierali, gdzie się myli, a […]
6,509 total views, 1 views today