Muzyczna „Nie-Nuda” czeka! – Spotkanie 22 (środa:)

Dzień dobry wszystkim, a koło „Klawiatura” witam szczególnie – to Wasz dzień – środa! Na początek zagadka, dziś nutowa, jak zwykle trochę trudniejsza, bo to dzień instrumentalistów:)

Zaczniemy od występu Ignacego i prezentacji efektów jego pracy w domu. Oto Ignacy w utworze „Oxygene” cz. IV Jean-Michel’a Jarre’a

Na spotkanie z tym niesamowitym muzykiem zapraszam w najbliższy piątek, ale już dziś warto wspomnieć, że Jean-Michel Jarre to francuski kompozytor, pionier muzyki elektronicznej, znany również z organizowania koncertów-spektakli, wykorzystujących na wielką skalę efekty świetlne, pokazy laserowe i sztuczne ognie. Jeden z jego koncertów, wysłuchany przez ponad milion osób, ustanowił rekord (odnotowany w księdze rekordów Guinnessa), który Jarre pobił później jeszcze trzykrotnie! Jego utwory bardzo chętnie grane są przez keyboardzistów, gdyż mogą oni „poszaleć ” z efektami specjalnymi interpretując kompozycje Jean-Michael’a Jarre’a. A najbardziej znane to właśnie album „Equinoxe” , Magnetic Fields czy „Oxygene” np. cz. 4  https://youtu.be/kSIMVnPA994

I kolejna zagadka:  Jaka to melodia? 

Zagadka 22

Z ilu znanych melodii składa się zagadka 22? Podaj tytuły./2 pkt.

pomocnik dla „nienutowców”:) –   link: http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-11-zapis-wysokosci-dzwieku/ i http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-12-zapis-wysokosci-dzwieku/  i nie grających:      https://www.musicca.com/pl/pianino 

Wskazówka: Po podpisaniu nazw dźwięków spróbujcie zagrać je na swoim instrumencie  (keyboard, flet, gitara, harfa, dzwonki) lub dowolnej klawiaturze na telefonie lub tablecie korzystając z  aplikacji np. Virtuoso lub Perfect Piano, albo  https://www.musicca.com/pl/pianino

Zachęcam też do zaśpiewania rozpoznanych utworów – na pewno je znacie!

Uwaga koło „Klawiatura” 

i wszyscy chętni

Ostatnio przypominaliśmy sobie znaczenie znaków chromatycznych. Mieliście podpisać nazwy dźwięków w zagadce 18. Nie podaję jeszcze rozwiązania, bo nie wszyscy odpowiedzieli – ale myślę, że dla instrumentalistów nie było to trudne zadanie. A dziś podaję uzupełnioną o akordy dla lewej ręki wersję zagadki 18 czyli tematu z filmu….? link:   Zagadka 18

Podaję też akordy pełne dla lewej ręki czyli w wersji „Fingered” – dla uczniów zaawansowanych, ale próbujcie wszyscy

G-dur     C dur    F-dur  zwróćcie uwagę na dwa sposoby palcowania

D-dur     B-dur    

i jeden akord mollowy („smutny”) C- moll czyli Cm I ten akord powinno się zagrać pełnym chwytem

 

Przypominam: znaki chromatyczne zmieniają wysokość dźwięku o pół tonu: krzyżyk # – w górę, bemol– w dół  i jest jeszcze kasownik który przywraca dźwiękowi właściwą, pierwotna nazwę czyli jak zmienił się przez # na gis  czy ♭ na ges to za sprawą kasownika znów jest „g” 🙂

zdjęcie :

Wszystkie te znaki występują w melodii „zagadka 18„, i nazywają się przygodne, ponieważ są „przygodą” dla nuty i ich ważność kończy się z taktem, w którym się pojawiają. Ale w utworze jest też znak zapisany przy kluczu wiolinowym czyli tzw. znak przykluczowy. Ten znak obowiązuje przez cały utwór. W naszym przykładzie muzycznym jest znak „fis” co oznacza, że wszystkie dźwięki f zmieniają się na podwyższony o pół tonu „fis”

Pomocniki”:  http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-11-zapis-wysokosci-dzwieku/http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-12-zapis-wysokosci-dzwieku

Kolejność ćwiczenia:

  • gramy całą melodię lub jej fragment prawą ręką (palcowanie podane)
  • gramy lewą ręką akordy występujące w utworze (zapis nad nutami – gramy pojedynczym palcem lub pełnymi akordami)
  • gramy oburącz (pamiętamy o odpowiednim momencie zagraniu akordu – jak w zapisie nutowym)
  • włączamy akompaniament i…..cdn.:)

Przypominam – nuty mają różną długość! – są całe nuty, półnuty, ćwierćnuty, ósemki, szesnastki …. , a kropka wydłuża długość dźwięku o połowę, a w czasie pauz tylko liczymy – nie gramy! O tych dziwnych trzech połączonych ósemkach – następnym razem. A może ktoś wie co to takiego?

A na zakończenie walczyk od Patrycji z grupy „Timki” – zatańczmy razem z nią, to świetny sposób na zmianę pozycji, gdy się ćwiczy na keyboardzie czy gitarze:)

taniec Patrycji (walczyk)

Przypominam:  zadania dla „Timków” w każdy poniedziałek – szukajcie poniedziałkowych wpisów!

Ale zachęcam do wspólnych codziennych działań, a jedno z nich to:

Narysujcie, jak byście chcieli, żeby wyglądała nasza pracownia. Przecież niedawno się przeprowadziliśmy w nowe miejsce. Cały czas się urządzamy. Dzięki Waszym rysunkom będę mogła tak urządzić pracownię, żeby wszyscy dobrze się w niej czuli. Bardzo chętnie też posłucham uwag i sugestii Rodziców. Już wiem , że hitem są ćwiczenia wokalne na piłkach:)

Wszystkich zachęcam też  do pracy nad zagadkami, wybranymi utworami oraz piosenkami i dzielenia się swoimi osiągnięciami i wątpliwościami ze mną za pośrednictwem aplikacji telefonicznych i mailowo: a.banach@mdk.swidnica.pl – Zawsze pomogę!

Pozdrawiam i zapraszam do kolejnej „Nie!-Nudy” –  cdn.

Agnieszka Banach

 

Loading