Zrozumieć sztukę –instalacje Krzysztofa Oraczewskiego

 

Sztuka Krzysztofa Oraczewskiego opiera się na prostych intelektualnych pomysłach, a odrzuca emocjonalne do niej podejście. Co nie znaczy, że pozbywa się energii, ona zawsze jest u niego obecna. Na tym koncentruje się w swoich obrazach i instalacjach. Prezentuję Wam instalacje Biało –Czerwoną. Powstała ona jako wyraz żywego zainteresowania artysty najistotniejszymi problemami społecznymi Polaków. Kilkanaście obrazów w różnych formatach oraz instalacja to swoista lekcja patriotyzmu. Artystyczny wyraz szacunku dla niezłomnych postaw i wartości rodaków. Istnieją przesłania, że Oraczewski zainspirował swoim dziełem i jej kompozycją późniejszy znak Solidarności.

 

„Patriotyzm to wielka sprawa, być może nawet najważniejsza dla tożsamości całego narodu. Warto ją krzewić i wspierać w każdej dziedzinie życia. A sztuka, jak nic innego, jest najlepszym nośnikiem wartości narodowych. Biało-Czerwona instalacja Krzysztofa Oraczewskiego jest właśnie dziełem, które podnosi rangę artystycznego przesłania.

Biało – czerwoni – postacie bez twarzy, które wybiegając z gazetowego tła zmagają się ze swoją historią i przypominają o burzliwych losach Polski.” Może pragną zamanifestować Dzień Zwycięstwa, bo to oni walczyli o wolność Polski i Europy, zawsze idą w kierunku wolności i zwycięstwa.

 

W dziełach Oraczewskiego poruszane są zasadnicze tematy ludzkiej egzystencji, pytania o sens życia i śmierci, miłość, szczęście, nieszczęście i przeznaczenie. Artysta wyraża stosunek do sceniczności i teatralności swoich prac. Oraczewski jest autorem wielkoformatowych kompozycji obrazów i rzeźb „Biało-Czerwona” poświęconych Solidarności, kompozycji „Koń Trojański” wystawianej w Kolonii podczas obalania muru berlińskiego, „Dotknięcie Anioła” w Muzeum Bochum, „Drzewa Życia” w Muzeum Hercelyia, a także monumentalnej plenerowej instalacji na terenie Sielanki w Warce.

 

Jak powstały instalacje jako dzieła sztuki? Kiedy artyści porzucili styl ekspresjonizmu abstrakcyjnego, dodali do swoich dzieł element czasu. Tak powstał pierwszy happening  Alana Kaprowa, gdzie zebrana publiczność miała współdziałać z artystą. Była to konsekwencja powstałego wcześniej action painting. Następnie rozwinął się environment. Wymyślił go również Kaprow. Była to sztuka w którą się wchodzi, która oddziaływuje na widza za pomocą sztucznie stworzonej sytuacji przestrzennej, zmuszając również widza do reakcji. Rozwój environmentu i happeningu na początku lat 60 XX wieku doprowadził do powstania tak zwanych instalacji. Instalacje będąc dziełami trójwymiarowymi nie są jednak traktowane jako rzeźby, ponieważ nie mają trwałego charakteru. Realizowane są z rozmaitych materiałów i skomponowane w taki sposób, by zajmowały przestrzeń tylko na czas konkretnego wydarzenia, dla jakiego zostały zaprojektowane.

 

Zadanie: wykonaj instalacje patriotyczną u siebie w domu. Możesz wyciąć z kartonika biało-czerwonego lub pomalowanego w takie kolory pewne formy, które zawiesisz na sznureczkach np. przy lampie. Jakie będą to formy? Wymyśl. Nie zapomnij utrwalić swojego dzieła poprzez zdjęcie.

Loading