Zrozumieć sztukę – action painting czyli malarstwo gestu Jacksona Pollocka

Link do filmu pokazującego jak malował Pollock

https://pl.khanacademy.org/humanities/art-1010/post-war-american-art/abex/v/moma-painting-technique-pollock

Czasami ludzie widzą obraz Jacksona Pollocka i myślą: „Mógłbym to zrobić!”

Na początku wydaje im się trochę niechlujny.

 

Cofnij się o kilka kroków dalej. Wydaje się, że istnieje jakiś plan.

 

Pollock wynalazł nowy sposób malowania. Zamiast stać przed sztalugą, położył duże kawałki płótna na podłodze. I nie malował ich farbą, ale ociekał, nalewał  i rzucał.

 

Słuchał muzyki jazzowej, kręcąc się po kapaniu, przelewaniu i rzucaniu. Niektórzy myślą, że to wygląda jak szalony taniec!

 

Ten sposób pracy zmienił wyobrażenie ludzi o tym, czym może być obraz. Zamiast pokazywać osobę, miejsce lub rzecz, Pollock używał farby i płótna do robienia obrazów składających się z farby i płótna! Pokazał nam wzory i kształty, które może wykonać farba.  Miejscami przepuszczał gołe płótno.

 

Zrób jeszcze kilka kroków wstecz.

 

Teraz spójrz na najważniejszą część obrazu. Nie widzisz takiego miejsca? W większości obrazów artysta pokazuje nam, co jest ważne. Ale tutaj kolory i farba są rozłożone wokół, więc twoje oczy wędrują po całym.

 

OK, teraz podejdź bliżej i wybierz jedną nitkę farby. Nie podchodź zbyt blisko, ale użyj palca w powietrzu, aby prześledzić, gdzie prowadzi nić. Podążaj za nią tak daleko, jak to możliwe. Czy potrafisz śledzić to pod wszystkimi tymi warstwami? Czy gubisz się w plątaninie?

 

Po II wojnie światowej Paryż przestał być stolicą sztuki, a stał się nią Nowy Jork. Wydarzenia polityczne zmusiły bowiem wielu artystów do ucieczki z Europy do Stanów Zjednoczonych. Pollock dzięki pracy, ale także swoim dziwactwom, stał się młodym talentem poszukiwanym przez nowojorski świat artystyczny oraz twórcą ruchu czysto amerykańskiego. Był pierwszym współczesnym artystą, który zyskał uznanie jeszcze za życia. Wymyślił nowy sposób malowania, w którym płótno przestało być białą powierzchnią do zakomponowania lecz stało się areną walki. Stosował dripping czyli spływanie kroplami, kapanie  z pędzla lub też bezpośrednio z naczynia. Techniką tą jednak nie kierował przypadek, ale podporządkowana była silnie kontrolowanemu rysunkowi, o świadomym wyborze barw. Powstałe znaki były rezultatem ruchu całego ciała artysty, a nie samej dłoni. Pollock przekształcał obraz w pole bitwy. Obraz nie miał ani środka, ani brzegów, w sumie mógłby być kontynuowany również poza jego granicami.

 

Zadanie tylko dla tych, którzy potrafią dobrze zabezpieczyć stół przed pochlapaniem lub mogą malować w ogródku. Dzisiaj możecie malować przy muzyce i w tańcu. Farbę wymieszajcie z klejem wikolem lub płynem do naczyń oraz dolejcie wody. Ta konsystencja sprawi, że farbą będziecie lepiej kapać i polewać się. Twórzcie w ruchu obraz piękny i barwny.

Loading