ZOSTAŃ W DOMU I GRAJ W SZACHY! (64), PRZEPISY GRY (7)

Partię w szachach można wygrać w następujący sposób:

  1. a) zamatowanie przeciwnika,
  2. b) poddanie partii przez przeciwnika,
  3. c) przekroczenie czasu do namysłu przez przeciwnika ( ale wygrywający musi mieć materiał do

wygrania partii),

  1. d) wykonanie przez przeciwnika drugiego nieprawidłowego posunięcia (po złożeniu reklamacji),
  2. e) walkower (brak przeciwnika lub przekroczenie możliwego spóźnienia),
  3. f) decyzję sędziego (niesportowe zachowanie itp.)

Przykład:
W historii szachowej zdarzały się różne przypadki, np. poddanie partii przez obu grających (i to nie było spowodowane złą wolą tych szachistów). W jednej partii zdarzyła się taka sytuacja: grający czarnymi wykonał ruch pionem o dwa pola (i przełączył zegar), dając szacha białemu królowi. Byłaby to sytuacja matowa, ale biały mógł zbić czarnego piona swoim pionem przez bicie w przelocie i tym ruchem zamatować przeciwnika. Jednakże presja czasu i sytuacji na szachownicy spowodowała to, ze grający białymi nie spostrzegł tej możliwości i pogodził się z porażką (na blankiecie wpisał 0 – 1), natomiast grający czarnymi stwierdził, że po biciu w przelocie ma przegraną pozycję i dlatego na swoim blankiecie wpisał 1 – 0.

Wynik końcowy: przegrana białych (0 – 1), białe maja pierwszeństwo w poddaniu się, ponieważ są na posunięciu.

Remis w szachach:

  1. a) pozycja patowa,
  2. b) uzgodnienie remisu przez grających,
  3. c) powstanie identycznej pozycji na szachownicy przynajmniej po raz trzeci (po złożeniu

prawidłowej reklamacji przez zawodnika będącego na posunięciu),

  1. d) po prawidłowej reklamacji (posunięcie zapisane na blankiecie, które nie może być zmienione),

a obie strony będą miały wtedy wykonane przynajmniej 50 ostatnich posunięć, podczas których

nie zrobiły żadnego posunięcia pionkiem ani nie zbiły żadnej bierki

  1. e) po przekroczeniu czasu (ale przeciwnik ma np. samego króla),
  2. f) po decyzji sędziego (grającemu czarnymi pozostał król a sędzia wykluczył zawodnika grającego

białymi podczas gry np. za niesportowe zachowanie, wynik 0 – 0,5).

Zawodnik może złożyć propozycję remisu jedynie bezpośrednio po wykonaniu swojego posunięcia na szachownicy, a przed przełączeniem zegara, który naciska dopiero po złożeniu propozycji. Oferta złożona w trakcie gry, w inny sposób, jest też ważna, ale może to być uznane

za przeszkadzanie w grze. Do oferty remisowej nie wolno dołączać żadnych warunków.

W każdym przypadku złożona oferta nie może być wycofana i pozostaje ważna do chwili, gdy przeciwnik ją zaakceptuje, bądź odrzuci ustnie albo przez dotknięcie bierki z zamiarem wykonania posunięcia lub bicia, względnie do momentu, gdy partia zakończy się w inny sposób.

Przykład:
W jednej partii w olbrzymim obustronnym niedoczasie białe wykonując posunięcie złożyły propozycję remisową i przełączyły zegar. Czarne chwilę się zastanawiały i w tym momencie przekroczyły czas do namysłu. Za chwilę czarne potwierdziły przyjęcie propozycji remisowej. Jednakże białe domagały się wygranej, zaś grający czarnymi twierdził, że propozycja remisowa była ważna i została przez niego przyjęta.
Wynik: wygrana białych. Propozycja remisowa była ważna w trakcie gry. Partia zakończyła się w inny sposób (przekroczenie czasu przez czarne), dlatego czarne przegrały tę partię.
Inna sytuacja (humorystyczna), dotycząca dotknięcia bierki. Grający czarnymi wstał od stolika i przechadzał się po sali gry. W pewnym momencie zauważył, że jego przeciwnik wziął do ręki skoczka i postawił go ponownie na poprzednim polu. Szybko podszedł do stolika i oznajmił, iż już z daleka widział jak, że białe dotykały skoczka i powinny wykonać ruch skoczkiem. Na to grający białymi spokojnie odpowiedział, że reklamujący powinien też usłyszeć, ze najpierw padło słowo „poprawiam”.

Warto więcej czasu spędzać przy stoliku, wykorzystując też czas przeciwnika do przemyślenia kolejnych posunięć.

 

                                                                                         Opracował:  Wojciech Kowalczuk

Loading