ZOSTAŃ W DOMU I GRAJ W SZACHY! (178), WIRTUALNE SZACHY (2)

W pierwszym poście „Wirtualne szachy” można znaleźć opis strony startowej portalu Lichess (link poniżej).

Przechodzimy do opisu pierwszej pozycji w menu, które znajduje się na górze strony: „ZAGRAJ”.

Po najechaniu kursorem na „ZAGRAJ” menu rozwija się i pojawiają się cztery nowe pozycje:
– Nowa partia
– Turnieje typu Arena
– Turnieje systemem szwajcarskim
– Symultany

NOWA PARTIA

Kliknięcie w ten przycisk otwiera wyskakujące okienko, w którym możemy wybrać odmianę partii. Standard oznacza zwykłe szachy. Są jeszcze następujące opcje:
– Crazyhouse – gra, w której zbita bierka jest „farbowana” na własny kolor i może być dostawiona zamiast ruchu na planszy na wybrane wolne pole
– Chess 960 – szachy 960, czyli szachy Fischera – szachy z nietypowym początkowym ustawieniem figur.
– King of the hill (Król wzgórza) – zwycięża ten, kto dojdzie własnym królem do centrum szachownicy lub da mata
– Three-check (Trzy szachy) – zwycięża ten, kto po raz trzeci da szacha lub da mata
– Antichess (Antyszachy, szachy samobójcze) – w grze wygrywa ten, kto jako pierwszy pozostanie bez ruchu, celem jest więc pozbywanie się własnych bierek
– Atomic (Szachy atomowe) – gra, w której zbijanie powoduje „atomowe” wybuchy bierek (znikają bierki dookoła których nastąpiło bicie)
– Horde (Horda) – gra, w której tradycyjna armia szachowa złożona z szesnastu bierek walczy z hordą pionków
– Racing Kings (Wyścigi króli) – celem gry jest dotarcie własnym królem do 8. rzędu szachowncy przed królem przeciwnika

Nową partię można rozpocząć również w kliknięcie tablicy z wybranym tempem gry, która znajduje się na środku strony startowej.

Powyżej znajduje się przykładowa strona rozgrywanej właśnie partii.
Z lewej strony znajdują się informacje o grze:
– tempo gry: np. 3+2 (czyli trzy minuty + 2 sekundy na ruch), blitz (gra błyskawiczna)
– informacja, czy gra jest rankingowa czy towarzyska. Gra rankingowa wpływa na zmianę rankingu,
– jak dawno temu gra została rozegrana: np. w toku, 2 godziny temu, 4 dni temu itp.

Na środku znajduje się szachownica z rozgrywką.
Pod szachownicą znajduje się tabela wyników z danym zawodnikiem. Jeśli gramy z kimś pierwszy raz, widnieje wynik 0-0. Portal podaje wynik ze wszystkich gier!

Po prawej stronie u góry i na dole znajdują się tarcze zegara, odmierzające czas zawodnikom.
Pomiędzy nimi jest pole z zapisem partii. Na górze i na dole pola są „nicki” grających (np. kartapus-84 i GAMBITMDK) oraz ich ranking wyrażony czterocyfrową liczbą (np. 2055).

Pod zapisem ruchów znajdują się jeszcze trzy przyciski:
– strzałka w lewo – prośba o cofnięcie ruchu (można ją aktywować tylko w partiach towarzyskich),
– rączka – zaproponowanie przeciwnikowi remisu
– biała flaga – poddanie się (kliknięcie w ten przycisk oznacza natychmiastową porażkę!)

Najechanie kursorem na nick gracza znajdujący się obok szachownicy lub pod nią powoduje pojawienie się wyskakującego okienka z informacjami o nim: z jakiego jest kraju, jaki ma wynik rankingowy w poszczególnych tempach gry, z czterema przyciskami: telewizor (oglądaj partie), chmurka (czat), szable (zaproś do gry), łapka w górę (obserwuj lub obserwowany).

Po zakończeniu partii w polu zapisu partii pojawiają się nowe informacje i przyciski.

Obok rankingu graczy pojawia się informacja o wpływie partii na ranking, o ilości zdobytych lub straconych punktów (np. -3 lub +5).
Pojawia się wynik gry (np. 1-0, 0-1) i przyczyna zwycięstwa danej strony (np. czas upłynął).
Pojawiają się również przyciski: REWANŻ, NOWY PRZECIWNIK oraz ANALIZA PARTII.
Analizę partii można również włączyć poprzez przycisk z mikroskopem, który znajduje się po prawej stronie w panelu przełączania ruchów na górze pola.

Analiza pozwala na szybkie przejrzenie rozegranej partii. Można w niej sprawdzić, jak dobre były wykonane ruchy, sprawdzić wartość innych ruchów, które nie zostały wykonane, zobaczyć, jaki jest najlepszy ruch według analizy komputerowej, zobaczyć ocenę pozycji przez silnik, która znajduje się w lewym górnym rogu pola z zapisem ruchów. Ocena pozycji w analizach komputerowych wyrażana jest w punktach, gdzie 0 oznacza pozycję równą. +1 przewagę białych o wartość pionka, a -1 przewagę czarnych o wartość pionka. Np. -5 będzie oznaczało znaczną przewagę czarnych (mniej więcej o wartość wieży). Symbol # oznacza mata. Np. #-7 oznacza, że czarne dają mata w siedmiu ruchach.

Ciąg dalszy opisu menu „ZAGRAJ” znajdzie się w kolejnym wpisie z serii „Wirtualne szachy”

 

Loading