X Jubileuszowy Rajd św. Jana Nepomucena

Jubileuszowy Rajd Nepomucenowy musiał się odbyć w okazały sposób. Cel, od dawna wytyczony: Musieliśmy zobaczyć Figurę św. Jana Nepomucena, która stanęła na moście Karola jako pierwsza, już w 1683 r. Cel pielgrzymkowy – nawiedzenie grobu naszego patrona w Katedrze św. Wita na Hradczanach.

Wyjazd uczestników autokarem do Pragi nastąpił już o 5.00 rano. Wycieczkę poprowadził Mariusz Wojciechowski – przewodnik PTTK. Po przyjeździe do Pragi, nawiedziliśmy kościół pw. Jana Nepomucena na Skałce. Dzięki wcześniejszym ustaleniom z księdzem proboszczem mogliśmy „pstrykać” do woli liczne wizerunki naszego patrona, tak na zewnątrz jak i wewnątrz świątyni. Niektórzy naliczyli kilkanaście malowideł i rzeźb. Tradycyjnie w programie Rajdu koronnym punktem była zawsze msza św. w kościele. Ale…tu objawiło się powiedzonko: „czeski film”, czyli nikt nic nie wie, a ksiądz i kościół okazał się wyznania ewangelickiego…. J, W dzielnicy Nowe Mesto oglądaliśmy tańczący dom przy ul. Resslova i katedrę prawosławną św. Cyryla i Metodego z miejscem męczeństwa czeskich partyzantów. Z okien autokaru w drodze na Hradczany podziwialismy kompleks stadionów Sparty na Strahowie i wieżę widokową na Malej Stranie. Początek zwiedzania kompleksu zamkowo – pałacowego na Hradczanach znajdował się przy wejściu na ogrody królewskie. Zwiedzanie katedry śv Vita poprzedziła długa, międzynarodowa kolejka oczekujących. Piękne Gotyckie wnętrze i „wisieńka na torcie” – konfesja świętego Jana Nepomucena na miejscu jego wiecznego spoczynku. Uważni obserwatorzy nie pomineli polskiego akcentu. Nagrobek Anny Świdniczanki w nawie głównej – jedynej polskiej cesarzowej. Z ogromnego kompleksu Hradczan wybieramy: Kościół św. Jerzego i pałac prezydencki, gdzie oglądaliśmy uroczystą odprawę wart. Spacer po Starym Mieście przebiegał przez Złotą Uliczkę po schody zamkowe. Wrażeń było co niemiara. Duże wrazenie na zwiedzających zrobiło przejście najciaśniejszym przejściem ulicznym w Pradze i pomnik „sikających” mężczyzn. Na sygnał wysłanego sms – a można było zobaczyć jak „jegomość” wysikuje imię nadawcy sms –a na tafli kałuży. Zwiedzanie Mostu Karola, jego licznych pomników i sesja zdjęciowa przy pomniku św. Jana Nepomucena oraz miejsca zrzucenia świętego z mostu to główny cel naszego rajdu. Most Karola w Pradze to wyjątkowy zabytek ozdobiony trzydziestoma posągami świętych. Dotknięcie płaskorzeźby pod posągiem ma gwarantować spełnienie życzeń i dlatego pod pomnikiem zawsze widać długą kolejkę turystów. Z kolei mostowa wieża staromiejska i uliczki starego miasta przesiąknięte zostały atmosferą i gwarem wielobarwnego, różnojęzycznego tłumu. Obiad w restauracji „Czeskie jidlo” przy ul. Wawelskiej, vis a vis kościoła pw. sv. Hawla smakował wyśmienicie. Tradycyjne knedliki z gulaszem i kwaśną kapustką zamawiali wszyscy. Dalsza trasa zwiedzania zaprowadzila nas na Staromiejskie Namiesi pod pomnik Husa i ratuszowy zegar astronomiczny Orloi, gdzie wysłuchaliśmy hejnału o pełnej godzinie i wpatrywaliśmy się w ruchome figurki. Humory wszystkim poprawiło przekomarzanie się z mimami. Zwiedzanie stolicy Czechg zakończyliśmy na Vaclawskim Namiesi pod pomnikiem konnym Wacława. Ostatnie zdjęcia na tle konnego monumentu i dworzec Hlawni Nadrazi i wyjazd w drogę powrotną. Do świdnicy dotarliśmy, grubo po północy.