WAKACYJNY OBÓZ WĘDROWNY – BIESZCZADY 2019

Dzień I : 23.06.2019 r. Lackowa

Punktualnie o godzinie 5.00 rusza Bus firmy „Kacper” z naszego MDK-u na wschód ku nowym zdobyczom, ku nieznanym Bieszczadom. Udało się po raz kolejny „zmontować” obóz wędrowny. Bo gdyby liczyć nasze nocne wyprawy „W poszukiwaniu kwiatu paproci” to była by to VIII edycja (Lubachów, Biskupia Kopa, Swornegacie, Skrzyczne, Durbaszka, Zawojanka, Psia Góra i Bogdanka) a jeżeli liczymy nasze obozy wędrowne to jest to VI edycja (02-09.08.2014 Szlak Brdy, 20-23.06.2015  Beskid Mały i Śląski, 17-21.06.2016 Pieniny, 17-22.06.2027 Beskid Żywiecki i Turbacz, 11-19.08.2018 Rowerowo – kajakowy, 23-30.06.2019 Bieszczady)

I, żeby nie była tak standardowo to pierwszym punktem naszego wyjazdu była Lackowa: najwyższy szczyt w Beskidzie Niskim po polskiej stronie, który nazywany jest górą policyjną, bo jego wysokość to 997 m n.p.m. Podejście na Lackową z Izb przez Przełęcz Beskid jest uważana przez wiele osób za najostrzejsze w całych Beskidach. Zwłaszcza jeden odcinek zwany ścianą płaczu, gdzie przy gorszych warunkach pogodowych na szlaku trzeba wychodzić pod górę na czworaka. My mamy wyśmienitą pogodę i stwierdzamy, że nie jest tam tak strasznie. Normalne ostrzejsze podejście, którego przejście zajmuje kilka minut. Podjechaliśmy do Izb w powiecie gorlickim w Małopolsce na godzinę 10.30 rano. Zatrzymujemy się obok kościoła pw. Łukasza Ewangelisty i ruszamy szeroką drogą. Na Przełęcz Beskid dochodzimy po kilkunastu minutach. Czerwony szlak i słupki graniczne prowadzą nas najpierw łagodnie, a następnie ostrzej pod górę. Szlak cały czas prowadzi lasem. Pomału zdobywamy wysokość, aż dochodzimy pod tak zwaną ścianę płaczu. Pokonanie tego odcinka nie sprawia naszej grupie większych problemów. Lackowa zaliczana jest do Korony Gór Polski, czyli do 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm górskich w Polsce. Szczyt jest w całości zalesiony. Znajduje się na granicy, dlatego są na nim i polskie i słowackie oznaczenia. Jest także skrzyneczka z pieczątką. Po sesji zdjęciowej i eksplozji radości ze zdobycia 25 szczytu KGP nastąpiła ceremonia wręczenia odznak turystycznych. Całość trasy do GOT to 9/5 pkt. O 14.30 ruszamy naszym busikiem w dalszą drogę by na parkingu Ośrodka Wypoczynkowego „Bogdanka” w Kalnicy k/Wetliny o godz. 18.00. Powitał nas sam szef: Mirosław Nadolny (tel: 500 359 238) i szerokim gestem zaprosił na obiadokolację. Smakowało. Kuchnią zawiadował niski i barczysty Ślązak z Katowic a do pomocy miał dziewczyny z Ukrainy. Po zakwaterowaniu i obejrzeniu ośrodka nastąpiło spotkanie organizacyjne. Nasza ekipa składa się z 25 osób, w tym 11 członków naszego koła: Agata, Amelka, Konrad, Piotr, Zuzia K, Paweł, Sandra, Martyna, Zuza P, Andżelika i Dominik. Maluchy zostały w domu. Bieszczady zdobywa młodzież. Młodzież postanowiła, że będzie kwaterować  w jednym, koedukacyjnym pokoju z łóżkami piętrowymi, po turystycznemu. Szybko się okazało, że najkrótszy szlak z tego pokoju na zewnątrz budynku wiedzie przez okno.