Słuchanie muzyki 1
Dzień dobry,
na dzisiaj przygotowałem spotkanie z twórczością Jacka Kaczmarskiego.
Miejsce urodzenia: Warszawa, Polska, Data urodzenia: 22 marca 1957,Data śmierci: 10 kwietnia 2004
Działalność artystyczną Kaczmarski rozpoczął w połowie lat 70, jednak teksty do wielu utworów powstawały dużo wcześniej. Zadebiutował na Warszawskim Jarmarku Piosenki w 1976 roku, a rok później na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie zdobył nagrodę za utwór „Obława”. Związany był z kabaretem „Pod Egidą” Jana Pietrzaka, grupą Piosenkariat oraz Teatrem na Rozdrożu.
W 1979 roku wraz z Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim przygotował program poetycki „Mury”. Następnym wspólnym programem był „Raj”. W 1981 roku Jacek Kaczmarski zdobył nagrodę dziennikarzy na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”, a następnie (w sierpniu) drugą nagrodę na Festiwalu Piosenki Prawdziwej w Gdańsku. Kolejne programy to „Muzeum” – poetyckie interpretacje polskiego malarstwa nawiązujące do ostatnich dwustu lat polskiej historii – oraz „Krzyk” z tytułowym utworem napisanym do obrazu Edwarda Muncha. Utwór „Mury” stał się, wbrew pierwotnemu znaczeniu, hymnem rodzącej się „Solidarności” i antykomunistycznej opozycji.
Dzisiaj zaproponuję gitarzystom, aby przysłuchali się jak można sobie akompaniować na gitarze 🙂 natomiast wokaliści posłuchali zarówno tekstów jak i formie ekspresji :).
Ballada wrześniowa to ironiczne spojrzenie na tragedię 17 września 1939 roku. Jacek Kaczmarski opisuje sowiecką inwazję niejako z perspektywy komunistycznej propagandy, która przedstawiała to wydarzenie jako ocalenie kresów wschodnich.
Poeta opisuje II Rzeczpospolitą tak, jak widzieli ją Hitler i Stalin – nazywa ją wersalskim bękartem, a zatem tymczasowym, nie mającym racji bytu tworem politycznym, który zrodził się z niesprawiedliwego (zwłaszcza w oczach Niemców) traktatu z 1919 roku. Na nowej mapie Europy, podzielonej pomiędzy III Rzeszę i ZSRR, nie mogło być miejsca dla niepodległej Polski.
www.youtube.com/watch?v=I5i5t2J7w1s
Zbroja – „Zbroja” była piosenką o stanie wojennym, tyle, że widzianym z pewnej perspektywy dziejów. Czy zbroja jest tradycją? – w pewnym sense… przede wszystkim jest honorem i to rycerskim, jak pamiętamy dla nich istniał Bóg-Honor-Ojczyzna, zbroja nie tylko chroni przed ciosami – brakiem wartości i złem moralnym, ale także nakłada obowiązek walki.
www.youtube.com/watch?v=ODQ4usDcNOk
Mury – WSZYSCY – Piosenka napisana została w 1978 roku przez Jacka Kaczmarskiego do melodii piosenki L’Estaca (Słup) katalońskiego pieśniarza Lluísa Llacha, jak to często bywa z ważnymi pieśniami, „L’Estaca” wymknęła się z rąk Llacha i Kaczmarskiego, by żyć swoim własnym życiem. Śpiewano ją w okresie stanu wojennego. Piosenka stała się hymnem Solidarności i symbolem walki z reżimem oraz roli poety („śpiewał, że czas by runął mur… oni śpiewali wraz z nim.
www.youtube.com/watch?v=-YGS9vhmFS0
Życzę miłego słuchania