Muzyczna „Nie-Nuda” czeka! – Spotkanie 8

Witam wszystkich ciepło, choć na dworze wiosenny mrozik. Szczególne uściski dla „środowiczów” czyli koło „Klawiatura II” oraz moje kochane „Timki” i ich Rodziców. Skoro musimy działać na odległość i pracować nad wybranym repertuarem samodzielnie w domu warto przypomnieć zasady nauki nowego utworu na keyboardzie:

  1. odczytujemy zapis nutowy utworu czyli nazywamy każdy dźwięk zapisany na pięciolinii – przypominam: dźwięków jest więcej niż ich nazw, dlatego też mają swoje numery np. c, c1, c2, c3… – pomocnik:   http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-11-zapis-wysokosci-dzwieku/  i dla zaawansowanych: http://www.muzykotekaszkolna.pl/nauka/nuty-od-podstaw/lekcja-12-zapis-wysokosci-dzwieku/
  2. znajdujemy na klawiaturze położenie każdego z rozpoznanych dźwięków
  3. sprawdzamy, którym palcem należy dany dźwięk zagrać  –  przypominam: palców u każdej ręki mamy 5, a klawiszy jest znacznie więcej:)  – prawidłowe palcowanie bardzo ułatwia grę!
  4. uczymy się grać małymi fragmentami (po2-4 takty), początkowo bez sekcji rytmicznej  – przypominam:takt to ten odcinek na pięciolinii od kreski do kreski:)
  5. wybieramy dowolny rytm („style”) na keyboardzie i staramy się zagrać melodię prawą ręką razem z rytmem
  6. lewa ręka ćwiczy akordy zapisane nad pięciolinią linii melodycznej –w łatwy sposób („single finger” – pojedynczy palec) lub trudniejszy („fingered” – pełny akord)
  7. Jeśli obie ręce potrafią zagrać swoje partie – możemy zacząć grać oburącz, włączając funkcję akompaniamentu („arranger”) i wybierając odpowiedni rytm („style”) –przypominam: do utworów  na 3  (3/4, 3/8) musimy dobierać style trójdzielne, np. różne rodzaje walca  

Pamiętajcie – nuty mają różną długość! – są całe nuty, półnuty, ćwierćnuty, ósemki ….  A w czasie pauz tylko liczymy – nie gramy!

To było na poważnie – teraz zmiana pozycji i razem z „Timkami” zatańczmy:

1. rozluźnijmy się na dywanie

  • siadamy „po turecku” i poklepujemy samego siebie lub mamę, tatę, brata , siostrę ze słowami „Dzień dobry, cześć… np. głowo, nosie, oczy, brzuchu , obudź się.
  • turlamy się po podłodze
  • Potrząsanie : głową („zrzucamy berecik z głowy”), ramieniem („ptaszek usiadł nam na ramieniu”), plecami(„zrzucamy słonia z pleców”), biodrami(„rozpychamy się”), nogami(„zrzucamy ciężkie buty”).
  • kilka podskoków i….

2. pobawmy się w figury (ktoś w domu musi zatrzymywać i włączać muzykę)  – poruszajmy się do naszej piosenki z „Psiego patrolu”  https://youtu.be/TOObNE05oSg lub utworu z filmu „Piraci z Karaibów” https://www.youtube.com/watch?v=23be2fRoK4g

3. zatańczmy  w parach „swing w uliczce”   https://www.youtube.com/watch?v=1Z9kcw-VwPU

Dobrej zabawy wszystkim życzę, a instrumentalistom owocnego ćwiczenia. Może prześlecie zdjęcia z domowego koncertu albo wspólnej zabawy – zachęcam! Taki zapis naszych działań  domowych. Czekam też na prace plastyczne malowane słomką i oddechem! Dziś bez zagadki nutowej, ale czekam na prace i zdjęcia z domowej „Nie-Nudy”- one też będą punktowane w naszym konkursie!

Pozdrawiam i zapraszam do kolejnej „Nie!-Nudy” –  cdn

 

 

Agnieszka Banach

 

Loading