Muzyczna „Nie-Nuda” czeka! – Spotkanie 48 („dawno-fletowy” czwartek:)
Dzień dobry, a może dobry wieczór? Witam wszystkich o każdej porze dnia:) Nie wiem, kiedy przeglądacie moje „blogowanie”, a ja też ostatnio umieszczam wpisy dość późno – najczęściej po powrocie z zajęć. Obiecałam, że będą zagadki – to postaram się słowa dotrzymać. Plusem takich internetowych lekcji jest to, że to od Was zależy godzina, pora dnia czy sam dzień spotkań z „Nie-Nudą”. Na zajęciach w pracowni musicie pojawić się w ustalony dzień, o umówionej godzinie, ale za to widzimy się i możemy od razu wspólnie popracować. To tak jak koncert „na żywo” i koncert w telewizji, niby muzyka taka sama, a przeżycia inne. Wiem, że nie jest łatwo zmienić tryb działania – szkoła ciągle jest zdalna, a sytuacja nadal dość trudna. Jednak jeżeli już nie możecie wysiedzieć w domu to przyjdźcie do MDK-u – w ten „swój” dzień, na tę „swoją” godzinę 🙂 Pamiętajcie tylko, że na pierwsze spotkanie trzeba przyjść z rodzicem, ponieważ niezbędne jest specjalne oświadczenie : oświadczenie o stanie zdrowia dziecka . Można je też wydrukować w domu i przynieść podpisane przez opiekuna. W przeciwnym razie nie będziecie mogli uczestniczyć w zajęciach – taki reżim sanitarny, bo epidemia jeszcze trwa. Piszę to głównie z myślą o tych osobach, które same przychodzą na zajęcia czyli naszych „starszakach”. I oczywiście nie mam na myśli starszych grup przedszkolnych :), ale poważne dziewczyny i chłopaków ze starszych klas szkolnych. A właśnie w czwartek i piątek dużo takich „poważnych” osób ma zajęcia. I pamiętajcie o kartach zapisu na nowy rok szkolny 2020/2021 – wypełnioną deklarację można oddać w sekretariacie, lub wrzucić do specjalnych skrzynek – w dziale I i w dziale II MDK – na Osiedlu Młodych. link : https://mdk.swidnica.pl/nabor-na-zajecia/
Ale się poważnie zrobiło – druki, deklaracje , oświadczenia…
To teraz oświadczam, że będzie szybko i „na luzie” 🙂
Dzisiaj dzień z zagadką 39 – tyle odpowiedzi, rysunków, nagrań, że na raz nie dało się wszystkiego pokazać. Jak to mówią „wysokie c” osiągnęliście, obyście teraz nie spadli z niego na sam dół. Ale o czym ta pani pisze? Miało być na wesoło, a tu jakieś mądrości…Śpiewamy górne c w piosence „Do-re-mi”, ale co to ma wspólnego z zagadką 39 ?! No właśnie…
Dużo powiedzonek, określeń, nie tylko w języku polskim, wiąże się z sytuacjami z życia, z różnymi dziedzinami i zwykle nie można ich tłumaczyć dosłownie, np. „wiercić komuś dziurę w brzuchu” to nie jest tytuł strasznego filmu tylko np. …..proszenie rodziców o nową zabawkę, a „jasne jak słońce” to po prostu ….rozumiem nie mogę dzisiaj „grać na tablecie”:( To są właśnie idiomy – czyli takie „prywatne” dla danego języka określenia, których nie można przetłumaczyć dosłownie na inny język, bo tam mogą składać się z zupełnie innych słów – choć znaczyć będą to samo, np. zwrot po angielsku: it rains cats and dogs dosłownie znaczy pada kotami i psami:), a oznacza, że jest ulewa – na co po polsku powiemy, że .„leje jak z cebra” .
„Wysokie C” w języku polskim oznacza zrobienie czegoś super czyli ja Was bardzo pochwaliłam za pracę, którą wykonaliście z zagadką 39. Od wysokiego c można też zacząć lub co znacznie mniej przyjemne – spaść z niego – tego nikomu nie życzę. Czyli najlepiej stopniowo osiągać „wysokie c”. Tak jak z naszą zagadką 39, gdzie ilość ciekawych odpowiedzi osiągnęła właśnie wysokie C. Teraz możecie robić to z każdą kolejną czyli nie poprzestawać na zwykłej odpowiedzi, ale dodać do zagadki coś od siebie. Więcej o tym „powiedzonku” możecie poczytać na stronie: http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/wysokie-c/
I nie mogę się powstrzymać, żeby nie dać muzycznego przykładu na dosłowne „wysokie c” wyśpiewane przez artystów , bo stąd się właśnie to powiedzenie wzięło. Oto „wysokie c” pod każdym względem – i wysokości, i jakości wykonania:
- legendarna sopranistka Maria Callas – aria Królowej Nocy z opery „Czarodziejski flet” W.A Mozarta https://youtu.be/nmqEGAgu2O8 i wersja bardziej widowiskowa, wykonaniu: Diany Damrau https://youtu.be/pZcaf9GfyWs
- słynny tenor Luciano Pavarotti – aria „E lucevan le stelle” z opery „Tosca” (G.Puccini) https://youtu.be/SK27yI0tIkA i wersja bardziej widowiskowa, nie mniej sławnego Placido Domingo https://youtu.be/5-AF1T4OehM
Więcej takich muzycznych „smakołyków” na jutrzejszym koncercie, a teraz przechodzimy do Waszego „wysokiego c” z zagadką 39.
1. Zagadkowe wierszyki przysłała nam Klaudia . Z ich odgadnięciem nikt nie miał problemów: klucz, bas, dyrygent, walc. A potem się zaczęło:
2. „basowa” piosenka Zosi https://youtu.be/ia7hEfKj1p8
3. zagadka z zagadkami od dyrygenta Patrycji https://drive.google.com/file/d/1KSzHk6ExhsYd6SzntueeICKGo9015sZa/view?usp=drive_web
4. prace plastyczne z kluczami od Milenki i Ignacego
5. wymyślona przez Klaudię melodia do wierszyka o basie
6. I wspólna praca Oli i Michała, która zaowocowała nową zagadką , także zagadką do zagadki 39! Michał i Ola narysowali wierszyk o dyrygencie w dwóch odsłonach. Dlatego dzisiejsza 48 zagadka będzie na spostrzegawczość:)
Zagadka 48
- Przyjrzyjcie się dokładnie rysunkom Michała i Oli. Znajdźcie 5 różnic między tymi rysunkami /5pkt.
- Pytanie dodatkowe – Który rysunek jest Oli, a który Michała?🙂
Na dziś to już wszystko. Czekam na Wasze prace, odpowiedzi, zdjęcia i nagrania – zróbmy wspólną prezentację – najlepiej z piosenką „A ja wolę moją mamę”! Przesyłajcie telefonicznie (WhatsApp, sms) , mailowo: a.banach@mdk.swidnica.pl lub przynoście osobiście na zajęcia. Czekam na Was w pracowni! Pamiętajcie o kartach zapisu –https://mdk.swidnica.pl/pracownia-muzyczna-i-nie-nuda-wazna-informacja/ Wszelkie publikacje na naszej stronie tylko za zgodą Waszą i Waszych Rodziców.
Pozdrawiam i zapraszam do kolejnej zagadkowej „Nie!-Nudy” – cdn.
Agnieszka Banach:)