Muzyczna „Nie-Nuda” czeka! – Spotkanie 41 („Klawiaturowa” środa:)
Witam całą „Klawiaturę” czyli klawiszowców, gitarzystów i wszystkich lubiących pograć na instrumentach! Dziękuję za grane odpowiedzi na zagadki z ubiegłego tygodnia. Jeden wykonawca – Ignacy -nie zdążył z przesłaniem nagrania „Ułanów” i dlatego dziś wystąpi solo jako prezent dla wszystkich, którzy w tym koncercie brali udział. I chcę również zaznaczyć, że główny plakat koncertu zawdzięczamy Ignacemu! Pamiętajcie – nigdy nie jest za późno, żeby pokazać co fajnego udało się Wam zrobić, czego nauczyć. Oto zagadka 32 – nasz hit koncertowy czyli „Przybyli ułani” w kolejnej odsłonie: Ignacy Sokołowski i jego keyboard!
Mam też super niespodziankę – podpowiedź do zagadki sprzed tygodnia w wykonaniu Oli i Michała, którzy grają fragment tej melodii na 4 ręce! Wiem, że dla Oli było to łatwe zadanie, ponieważ ona ten utwór wybrała sobie do ćwiczenia. Teraz niech inni mają szansę poznać tę melodię i odpowiedzieć na zagadkę…?
Zadania dla koła „Klawiatura” i wszystkich chętnych!
Ostatnio prezentowałam Keyboardy i ich możliwości brzmieniowe link: https://mdk.swidnica.pl/muzyczna-nie-nuda-czeka-spotkanie-36-klawiaturowa-sroda/ Dziś chciałabym wspomnieć o pewnej funkcji związanej z brzmieniem, która czasem sprawia Wam kłopot. To funkcja: touch (z ang. dotyk). Jeśli jest ona włączona, wówczas to od nas zależy, jak głośny będzie uderzany dźwięk. Jeśli ją wyłączymy – brzmienie wszystkich dźwięków będzie równe, a na dynamikę czyli głośność będzie miał wpływ jedynie potencjometr czyli pokrętło głośności (volume). Warto jednak mieć instrument z taką funkcją, ponieważ daje nam to większe możliwości interpretowania utworu muzycznego.
Poszukajcie przycisku„touch” na swoim instrumencie.
- Zagrajcie prostą melodię, np. gamę lub „ułanów” z włączonym i wyłączonym przyciskiem.
- Porównajcie – kiedy grało Wam się łatwiej? A kiedy ciekawiej?
Pamiętajcie: przy włączonym przyciski „touch” należy mocniej uderzać palcami w klawisze. I taka uwaga techniczno-wykonawcza: ) – trzymajcie ręce nad klawiaturą, bliżej czarnych klawiszy, szczególnie gdy w utworze występują dźwięki, które trzeba zagrać na takich klawiszach.
Wspominałam też o innych funkcjach wzbogacających brzmienie :
- „dual” czyli upraszczając „podwójny instrument” – włączając tę funkcje grana melodia brzmi tak, jakbyśmy grali jednocześnie na dwóch instrumentach lub grupach instrumentów.
- „harmony” czyli wprowadzenie drugiego głosu, tremola („drżący” dźwięk) lub echa do głównej melodii. Często funkcja „harmony” działa tylko wówczas, gdy włączymy funkcję automatycznego akompaniamentu, w niektórych instrumentach nazywanego „arranger”.
Zagrajcie prostą melodię, np. gamę lub utwór , nad którym pracujecie z włączoną funkcją dual, potem harmony, a następnie obiema naraz. Porównajcie brzmienia wszystkich wykonań.
Do zmian brzmienia granego dźwięku służą też pokrętła albo dźwignie znajdujące się z boku instrumentu
- dźwignia lub pokrętło Pitch Bend/Modulation- szybkie podwyższenie lub obniżenie dźwięku
- pokrętła modulacyjne – stopniowe podwyższanie lub obniżanie dźwięku czyli modulacji do sterowania brzmieniem instrumentu w czasie rzeczywistym czyli podczas gry
Oto instrumenty z naszej pracowni. Poszukajcie na zdjęciach wszystkich funkcji dotyczących brzmienia dźwięku, które dotąd poznaliśmy: tone/voice, touch, dual, harmony, pokrętła modulacyjne/pitch. Zobaczcie gdzie się znajdują na instrumentach Oli, Michała i Ignacego. Sprawdźcie, czy Wasze instrumenty posiadają wszystkie te funkcje.
Przedstawiłam najważniejsze funkcje mające wpływ na brzmienie granej melodii. Będziemy jeszcze do tych informacji wracać. Ale keyboard to również bogactwo rytmów i akompaniamentów. Często boicie się grać z włączonym rytmem, bo to zobowiązuje do równego grania. Ale można sobie ustawić takie tempo, które pozwoli zagrać utwór prawidłowo. Pamiętajcie : lepiej zagrać wolno, a bez błędów niż szybko, co chwilę „potykając się” na klawiaturze. Ale więcej o stylach i rytmach następnym razem. A dziś na początek włączcie na swoich instrumentach funkcję metronom, ustawcie wolne tempo i spróbujcie zagrać utwór, nad którym pracujecie, np. „Star Wars” czy „Kotek” , trzymając się wystukiwanych miar . I tak długo próbujcie, zwalniając nawet tempo, aż będziecie grać równo z tym „tykającym zegarkiem” w Waszym instrumencie. Pamiętajcie o prawidłowym ustawieniu metrum czyli miar (oznaczenie podane na początku zapisu nutowego utworu np. 3/4, 4/4 itp.)- „Star Wars” (rytm na 4) czy „Kotek” (rytm na 3)
I na koniec dzisiejsza porcja zagadkowych nut. Zawsze daję utwór, który pojawia się na zajęciach – ten był śpiewany na zajęciach wokalnych, ale z pewnością znają go wszyscy. I bardzo chciałabym żeby stał się też utworem do wspólnego grania dla wszystkich instrumentalistów. Cała „Klawiatura” – keyboardziści i gitarzyści grają zagadkę 41!
Jaka to melodia?
Zagadka 41
Podaj tytuł tego utworu oraz /1pkt. Kto napisał słowa, a kto skomponował muzykę do tego utworu?/2 pkt.
A za podpisanie nut – dodatkowe 3 pkt.
I jak zawsze zachęcam do pracy nad zagadkami, wybranymi utworami oraz piosenkami i dzielenia się swoimi osiągnięciami i wątpliwościami ze mną za pośrednictwem aplikacji telefonicznych i mailowo: a.banach@mdk.swidnica.pl – Zawsze pomogę! I sprawdźcie we wczorajszej „Nie-Nudzie” https://mdk.swidnica.pl/muzyczna-nie-nuda-czeka-spotkanie-40-wokalno-wirusowy-wtorek/ jakie zadanie wszystkim dałam:)
Pozdrawiam i zapraszam do kolejnej „Nie!-Nudy” – cdn.
Agnieszka Banach