Muzyczna „Nie-Nuda” czeka! – Spotkanie 28 („dawno-fletowy” czwartek:)

Witam w kolejny czwartek:) Opowiem Wam bajkę. Dawno, dawno temu w pięknej sali prawie balowej, z lustrami, dywanem, instrumentami dla dawnej kapeli zwanej „Totus Musicus„, pulpitami przy których ćwiczyły młode, zdolne flecistki i ogromną szafą wypełnioną najróżniejszymi strojami spotykali się popołudniami utalentowani, chętni do działania młodzi ludzie. Aż tu nagle…..Bum! Pojawił się niewidzialny wróg, który zamknął wszystkich w domach i nie pozwalał z nich wychodzić. I… nadal nie pozwala, ale ci odważni młodzi muzycy nie poddali się! I tak zaczęliśmy działać na odległość – przecież mamy Internet, komputery, telefony, tablety. I dzięki mądremu wykorzystaniu trochę mniej dawnych sprzętów nadal możemy się porozumiewać. I nie można oczywiście przesadzać, ta nowoczesność ma nam ułatwiać życie, a nie je zastępować. Dalszy ciąg dopowiedzcie już sami, przesyłając swoje nagrania popisów wokalnych, instrumentalnych, tanecznych, muzyczno- plastycznych. A ja na koniec tę bajkę złożę w całość:)

Dziś zachęcam do przesyłania efektów swojej pracy młode flecistki i instrumentalistki z zespołu „Totus Musicus” – tradycyjne i dawne instrumenty w nowoczesnym przekazie. To trochę tak, jak w filmie „Goście, goście”:)

Już prezentowaliśmy Maję i jej wykonanie utworu „Obój Gabriela” https://mdk.swidnica.pl/muzyczna-nie-nuda-czeka-spotkanie-20-piatek/  , a dziś posłuchajmy młodej flecistki Zosi Gołowkin, która przesłała swoją interpretacje fletową zagadki 4 czyli „Kotka”

Ostatnio bliżej przedstawiłam flety podłużne inaczej zwane blokowymi, na które popularnie mówi się proste. I to na nich większość osób gra w zespole „Totus Musicus”. Są małe, wygodne w transporcie, dobrze słyszalne, można na nich zagrać wszystko, a grając odpowiednią techniką wyczarować piękne melodie –  więcej informacji w poprzedniej czwartkowej „Nie-Nudzie” 23 link:  https://mdk.swidnica.pl/muzyczna-nie-nuda-czeka-spotkanie-23-czwartek/

Dziś chciałabym przedstawić jeden z instrumentów strunowych szarpanych – harfę.  

harfy dawne : celtycka           gotycka        irlandzka      

Harfa (z włoskiego: arpa ) to jeden z najstarszych instrumentów, znany był już w starożytności. Ma kształt wysokiego, odwróconego trójkąta, którego jeden bok stanowi rozszerzające się pudło rezonansowe. Wywodzi się najprawdopodobniej od łuku myśliwskiego. Przecież ludzie polowali od zawsze. Pewnie bardziej wrażliwy myśliwy, naciągając cięciwę, zamiast patrzeć, gdzie leci strzała zwrócił uwagę na delikatny dźwięk, który powstał przez szarpnięcie:) A potem wystarczyło dołączyć kilka dodatkowych strun, robionych zwykle z jelit upolowanych zwierząt, aby powstał instrument o pięknym, delikatnym dźwięku. Na starożytnych malowidłach sprzed 3000 tysięcy lat harfy maiły różne kształty, nie tylko trójkątne. W średniowieczu czyli już w naszej erze – po narodzeniu Chrystusa,  harfy były małe, miały mniej strun (ok. 22). Używali ich wtedy wędrowni muzycy –  trubadurzy czy truwerzy, ponieważ łatwo się je przenosiło, a ich dźwięk świetnie pasował do śpiewanych przez nich pieśni miłosnych.  http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/ballada-sredniowiecze/ Struny harfy strojone były diatonicznie czyli tak jak gama C-dur, którą ostatnio poznaliśmy przy okazji zagadki 21.Miała ona tylko dźwięki podstawowe, bez podwyższeń czy obniżeń. Taką też harfę mamy w naszej pracowni – każdy , kto uczestniczy w zajęciach ma możliwość uczenia się na niej grać. Dla ułatwienia gry niektóre struny są w innym kolorze – dźwięki f mają kolor czarny, a c- czerwony. Ten typ harfy nazywany jest harfą średniowieczną-gotycką, trubadur lub wczesną celtycką. Nasz instrument to replika dawnego średniowiecznego instrumentu czyli wykonana współcześnie harfa, na wzór starych obrazów i rycin. Ciekawostką jest, że w starożytności na harfach grały tylko kobiety, tak jak u nas:)

Maja    Karolina   Julia a teraz Emilia

gra z flecistkami /od lewej/Karoliną (flet tenorowy), Ewą (flet altowy) i Mają /flet sopranowy/

Posłuchajmy  brzmienia harfy celtyckiej: https://youtu.be/CcRPoqzOKKg

i dla porównania liry, instrumentu podobnego do harfy, ale znacznie skromniejszego : https://youtu.be/nmExqfKa1Uc

Dopiero w XVIII w. wprowadzono nożne pedały, dzięki którym można było obniżać albo podwyższać dźwięk już 47 strun i wprowadzono harfę do orkiestry symfonicznej  link: http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/harfa

                                                                              

I na koniec posłuchajmy co można wyczarować na harfie:

Niesamowitym muzykiem, który gra na harfie elektroakustycznej własnego pomysłu jest szwajcarski kompozytor i grający na wielu różnych instrumentach Andreas Vollenweider, któremu warto poświęcić osobny piątkowy koncert  – a teraz posłuchajcie jednego przykładu:    https://youtu.be/FEtu9ZJtE0M

A teraz już wstajemy z fotela i gramy!

W grze bardzo ważna jest postawa

  1.  w pozycji stojącej, rozluźnionej wykonujemy wdech nosem, a· następnie stopniowo, wolno pozbywamy się powietrza ustami (wykonujemy 3 razy).
  2. bierzemy wdech i jak najdłużej wybrzmiewamy głoskę „s” – po prostu „syczymy” jak wąż·
  3. za pomocą wydychanego powietrza staramy się utrzymać na ścianie kartkę papieru lub lżejszą serwetkę·

Zadania dla flecistek i zespołu „Totus Musucus”

  1. młodszym flecistkom proponuję poćwiczyć Zagadka_22_-_happy_sto lub inne wcześniejsze, np. „Kaczuchy” (zagadka 2), przypominam chwyt „gis”
  2. wszyscy pracujemy nad utworem “Pues que ya nunca nos veis” https://youtu.be/tYThmhKmsZQ  –  czekam nagrania, najlepiej z prezentacją youtube
  3. grupa starsza “Totus Musicus” pracuje nad utworem  “Santa Maria” https://youtu.be/JToiSCHBi9Q.  – górny głos w “Santa Maria” grają: flet sopranowy i tenorowy, środkowy głos flet altowy, najniższy głos – harfa. Czekam nagrania, najlepiej z prezentacją youtube
  4. pracujcie w wolnych chwilach nad naszymi wybranymi utworami, do który linki podałam już wcześniej (czwartkowe i wtorkowe wpisy) i rozwiązujcie “grająco” zagadki

Pamiętajcie! Należy dbać o instrumenty. Przechowywać je w suchym pomieszczeniu, w odpowiednim pokrowcu i co jakiś czas czyścić, stroić, a przede wszystkim być jego przyjacielem czyli grać na nim:) Ważne : instrument nie lubi być samotny – , a szczególnie flet .Wtedy się rozleniwia i nie ma siły grać – piszczy, buczy albo szumi. Dbajcie o Wasze instrumenty, pamiętajcie o nich na co dzień.

Juz czas na codzienną zagadkę, dziś trzeba wytężyć słuch:)

Zagadka 28

Posłuchajcie 5 różnych instrumentów. Potraficie je rozpoznać? /1 pkt. z każdy rozpoznany instrument

1.

2.

3.

4.

5.

A może ktoś ma ochotę narysować  zespół muzyczny składający się z tych instrumentów – zachęcam!

Czekam na wasze relacje z nauki – jeśli macie problem, kontaktujcie się on-line przez WhatsAppa, najlepiej w godzinach Waszych zajęć lub przesyłajcie swoje nagrania audio lub video telefonicznie lub mailowo: a.banach@mdk.swidnica.pl , tak jak wszyscy “zagadkowcy” i “zadaniowcy”. Piszmy, rysujmy, grajmy, wyśpiewujmy tę naszą bajkę, niech z niej powstanie piękna opowieść.

A wszystkim, którzy pracują ze mną – serdecznie dziękuję! Kolejna punktacja podana zostanie w najbliższy poniedziałek.

Pozdrawiam i zapraszam do kolejnej “Nie-Nudy” – cdn.:)

Agnieszka Banach

 

Loading