Między światłem a cieniem – Rembrandt van Rijn –
14.05.2020 r.
Między światłem a cieniem – Rembrandt van Rijn
Zapraszam na czwartkowe spotkanie z grafiką. Złożymy wizytę w Domu Rembrandta w Amsterdamie. I poznamy tajniki akwaforty.
Rembrandt van Rijn ( 1606 – 1669) to malarz i grafik holenderski z XVII w. Nazywany jest „czarodziejem światła”. Eksperymentował w zakresie roli światła w dziele sztuki, stosując chiaroscuro czyli dramatyczny efekt światłocienia. Miasto, w którym żył i tworzył to Amsterdam. W 1634 r. został członkiem Cechu św. Łukasza, założył własną pracownię ,w której szkolił uczniów. Po okresie sławy i zamożności, w 1656 r. ogłoszono oficjalne bankructwo artysty. Pozostawił po sobie wspaniały dorobek artystyczny. Miał niezwykły talent malarski, ale równie świetnie jak pędzlem posługiwał się rylcem. Był geniuszem w odtwarzaniu ludzkich emocji, tworzył portrety psychologiczne. Jednym z nielicznych tekstów o życiu i pracy Rembrandta jest książka „Wprowadzenie do wyższej szkoły sztuki malarstwa” z 1678 r. napisana przez Samuela van Hoogstratena. W dorobku artysty znalazło się 290 rycin, był mistrzem akwaforty, uznaje się go za największego grafika w historii. W technice kwasorytu tworzył portrety, autoportrety, sceny biblijne, rodzajowe, pejzaże, akty. Kolekcja zgromadzona w muzeum w Domu Rembrandta zawiera około 250 z 290 wykonanych przez niego akwafort. Oprócz rycin, rysunków i płyt akwafortowych wykonanych przez Rembrandta w muzeum można też zobaczyć prace jego nauczycieli,uczniów i artystów z XVII w.
Muzeum Het Rembrandthuis zostało oficjalnie otwarte przez królową Wilhelminę 10 czerwca 1911 r.. Ma stałą ekspozycję rycin artysty, zostało też rozbudowane i stworzono w nim rekonstrukcję wnętrz domu Rembrandta (ukończono ją w 1999 r.). Szczęśliwie zachowany inwentarz domu z 1656 r. dostarcza szczegółowych informacji o wyposażeniu wnętrz, a rysunki Rembrandta ukazują ich nastrój i charakter.
Etching, akwaforta, kwasoryt to technika graficzna druku wklęsłego i odbitka otrzymana tą techniką. Akwaforta została wynaleziona w XV w. w Niemczech, spopularyzowano ją w XVI w. Pracownia twórców akwafort przypominała warsztat alchemika. Do wykonania matrycy z metalowej płyty artysta używał zaprawy, kopcidła, roztworu kwasu. Do wytrawiania płyt najczęściej stosowany był kwas azotowy. W jednym z podręczników napisano: „kwas mocny bardziej poszerza kreskę, niż pogłębia, zaś na odwrót kwas łagodny trawi raczej w głąb i zachowuje czystość kreski” ( książka Józefa Ruffera z 1909 r.). Znanym twórcą prac w technice akwaforty był Stefano della Bella ( 1610 – 1664) pochodzący z Florencji. Jego dziełem jest praca przedstawiająca wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w dniu 27 listopada 1633 r., paradny orszak, który towarzyszył polskiemu poselstwu do papieża Urbana VIII. Fryz w technice akwaforty ma dwa i pół metra długości! Na rycinach umieszczano napisy: fecit – kto jest autorem pierwowzoru, sculpsit – kto go sztychował i excudit – kto wydał. W sztuce polskiej akwaforty wykonywał Józef Pankiewicz.
Zadanie plastyczne na dzisiaj : wykonajcie rysunek przedstawiający pejzaż. Do 22 maja chciałabym, abyście przesłali też prace z okazji Dnia Matki : serduszko dla mamy, namalowany bukiet kwiatów, portret mamy czy laurkę. Zrobimy wirtualną wystawę, prezent dla waszych mam.
Pozdrawiam Joanna Waksmundzka ( j.waksmundzka@mdk.swidnica.pl)
PS. Spotkania z grafiką :
- 16 marca – LITOGRAFIA – Leon Wyczółkowski
- 16 kwietnia – LINORYT – Józef Gielniak
- 23 kwietnia – DRZEWORYT – Władysław Skoczylas
- 30 kwietnia – RYSUNEK/GRAFIKA – Artur Grottgera,
- 7maja – MIEDZIORYT – Albrecht Durer
- 14 maja – AKWAFORTA – Rembrandt van Rijn
Rembrandt Autoportret Rembrandta Rembrandt “Chrystus” Muzeum Dom Rembrandta w Amsterdamie W drukarni Prace Rembrandta Rembrandt “Portret matki” Rembrandt “Portret matki” Józef Pankiewicz Pracownia grafika rysunek brązowym atramentem Rembrandt “Pejzaż” wnętrze domu Rembrandta Rembrandt “Portret’ Rembrandt “Żebracy” pejzaż Stafano della Bella
4,576 total views, 6 views today